Eficiència i Transparència en Els nostres Serveis
I.- SISTEMA INTERN D’INFORMACIÓ.
En compliment de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, SERVEIS I AIGÜES DE BARBERÀ, EMPRESA MUNICIPAL, S.A. (en endavant, “SABEMSA”) fa constar que compta amb un Sistema Intern d’Informació, sent l’entitat la responsable del tractament de les dades personals de conformitat amb el disposat per la legislació vigent en aquest àmbit.
Amb la finalitat d’enfortir la cultura de la informació i de les infraestructures d’integritat i de fomentar la cultura de la comunicació com a mecanisme de prevenció d’accions o omissions que puguin ser constitutives d’infraccions penals o administratives greus o molt greus, SABEMSA ha nomenat, prèvia consulta a la representació dels treballadors/es, al responsable de l’àrea de contractació de l’empresa, com a persona Responsable del Sistema Intern d’Informació (SII) i ha activat per diversos mitjans, un Canal Intern d’Informació per a poder contactar:
- Correu ordinari a l’adreça: carrer Circumval·lació, número 14, de Barberà del Vallès –a l’atenció del Responsable del Sistema Intern d’Informació-
- Correu electrònic a l’adreça: canaldedenuncies@sabemsa.cat.
- Mitjançant escrit lliurat a la persona responsable del Sistema Intern d’Informació.
En cas que els fets denunciats fessin referència a la pròpia persona responsable del SII, o que aquests li comportessin un conflicte d’interès, la consulta o informació es dirigirà a la persona responsable de l’àrea econòmica de l’empresa, com a persona Responsable alternativa del SII, a través de qualsevol dels següents mitjans:
- Correu ordinari a l’adreça: carrer Circumval·lació, número 14, de Barberà del Vallès -a l’atenció de la persona Responsable alternativa del Sistema Intern d’Informació-.
- Correu electrònic a l’adreça: canaldedenuncies2@sabemsa.cat.
- Intermediando escrito librado a la persona Responsable alternativa del Sistema Interno de Información.
La persona informant podrà sol·licitar en el termini màxim de set dies, una visita presencial amb la persona responsable del SII.
Les informacions verbals recollides en la referida visita presencial, hauran de documentar-se d’alguna de les maneres següents, previ consentiment de la persona informant:
a) mitjançant una gravació de la conversa en un format segur, durador i accessible, advertint a la persona informant que la comunicació serà gravada i se l’informarà del tractament de les seves dades d’acord amb el que estableix el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016; o
b) a través d’una transcripció completa i exacta de la conversa realitzada pel personal responsable de tractar-la.
Sense perjudici dels drets que li corresponen d’acord amb la normativa sobre protecció de dades, s’oferirà a la persona informant l’oportunitat de comprovar, rectificar i acceptar mitjançant la seva signatura la transcripció de la conversa.
El SII, compleix amb els requisits de l’article 5.2 de la Llei de referència:
a).- Permet que les persones a qui aplica la Llei puguin comunicar informacions, per diversos mitjans, sobre les infraccions previstes en el seu article 2.
b).- Es gestiona de manera segura, garantint que les comunicacions puguin tractar-se de manera efectiva dins l’empresa, així com la confidencialitat de la identitat de la persona informant i de qualsevol tercera persona esmentada a la comunicació i de les actuacions que es desenvolupin en la gestió i tramitació d’aquesta, així com la protecció de dades, impedint l’accés de personal no autoritzat.
c).- Compta amb un Protocol d’ús de Canal Intern d’Informació que estableix garanties per la protecció de les persones informants:
-Justificant de recepció en el termini de set dies naturals següents a la recepció de la informació.
-Termini màxim de tres mesos per a donar resposta a les actuacions de la recerca, en els termes de l’article 9 de la Llei, complimentant i custodiant de manera diligent un Llibre-Registre d’Informacions.
-Possibilitat de mantenir la comunicació amb la persona informant.
-Establiment del dret de la persona afectada al fet que se l’informi de les accions o omissions que se li atribueixen i a ser escoltada.
-Garantia de confidencialitat quan la comunicació sigui remesa per canals de denúncia que no siguin els establerts o a personal no responsable del seu tractament, així com l’obligació que la persona que la rebi, la remeti immediatament a la persona responsable del SII.
-Respecte a la presumpció d’innocència i a l’honor de les persones afectades.
-Respecte a les disposicions sobre Protecció de Dades (Títol VI Llei de referència).
-Compromís de remissió de la informació la Ministeri Fiscal amb caràcter immediat, quan els fets poguessin ser indiciàriamente constitutius de delicte.
II.- TRACTAMENT DE DADES PERSONALS.
SABEMSA tractarà les dades personals incloses en les comunicacions que es rebin i quedin emparades per la Llei 2/2023, com a responsable del tractament, a fi de poder gestionar-les i iniciar, si s’escau, el procediment d’investigació corresponent. La base jurídica del tractament serà el compliment d’una obligació legal, derivada de la Llei de referència. Si la comunicació conté dades de caràcter especial, la base jurídica serà l’interès públic essencial i altres previsions establertes a l’apartat 2 de lart. 9.2. del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d’abril del 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques respecte al tractament de dades personals.
Així mateix, s’informa que aquestes dades personals podran ser tractades i cedides pel personal autoritzat únicament quan resulti necessari per a l’adopció de mesures correctores a SABEMSA o per a la tramitació dels procediments sancionadors o penals que, si escau, siguin procedents. Les dades personals es conservaran el temps imprescindible per decidir sobre la procedència d’iniciar una investigació sobre els fets informats. En tot cas, si aquesta decisió no s’adoptés en un termini de tres mesos, les dades personals contingudes a la comunicació se suprimiran, llevat de la finalitat de mantenir evidència del funcionament del sistema.
També seran suprimides aquelles dades personals no considerades veraces, a excepció que aquesta manca de veracitat pugui constituir un il·lícit penal, cas en què es guardarà la informació pel temps necessari durant el qual es tramiti el procediment judicial.
Finalment, es fa constar que en qualsevol moment la persona comunicant podrà sol·licitar al responsable del tractament, l’accés a les dades personals, la rectificació o supressió, o la limitació del tractament, o a oposar-s’hi, així com el dret a la portabilitat dels dades, enviant un escrit acompanyat d’una fotocòpia del vostre document d’identitat al correu electrònic info@sabemsa.cat. En cas de disconformitat amb el tractament de les vostres dades, podreu presentar una reclamació davant l’Agència Catalana de Protecció de Dades, situada al carrer Rosselló, 214, esc. A, 1r 1a, 08008 Barcelona.
III.- NO REPRESÀLIA.
SABEMSA es compromet expressament, a no dur a terme actes constitutius de represàlia, incloses amenaces o temptatives de represàlia contra les persones que presentin una comunicació conforme al previst a la Llei 2/2023, i a aplicar mesures de protecció durant la tramitació d’un expedient, respecte les persones afectades per una possible comunicació.
IV.- EXEMPCIÓ I ATENUACIÓ DE LA SANCIÓ.
Quan una persona que hagi participat en la comissió de la infracció administrativa objecte de la informació sigui la que informi de la seva existència mitjançant la presentació de la informació i sempre que aquesta hagi estat presentada amb anterioritat a què hagi estat notificada la incoació del procediment de recerca o sancionador, l’òrgan competent per resoldre el procediment, mitjançant resolució motivada, podrà eximir-lo del compliment de la sanció administrativa que li correspongués sempre que resultin acreditats els extrems esmentats a l’article 40 de la Llei de referència.
(*) El Canal Intern d’Informació permet la presentació de comunicacions anònimes.
(**) Si bé sempre que sigui possible, el canal intern d’informació serà d’utilització preferent, les comunicacions es podran remetre, sempre que les circumstàncies i la gravetat de la situació ho requereixin i si la persona informant així ho decideix, a l’Autoritat Independent de Protecció de l’Informant, que a l’àmbit de la Comunitat Autònoma de Catalunya és l’Oficina Antifrau de Catalunya (OAC); al Ministeri Fiscal o a la Fiscalia Europea.